Tuesday, March 25, 2008

3 zaman berbeza

(A) : adalah cara percakapan semasa zaman diraja.
(B) : zaman sekarang / pertengahan
(C) : cara perbualan budak2 remaja zaman sekarang.


Ayat 1
(A) Ingin hamba sampaikan bahawa sesungguhnya memadailah dengan
hanya menepuk di bahagian anggota tanpa meninggalkan kesan.
(B) Saya ingin nasihatkan awak kalau nak pukul, jangan sampai ada bekas
(C) Wa cakap sama lu ... lu kalau mao kropok dia... lu kropok jangan kasi lebam beb.

Ayat 2
(A) Sungguh mengecewakan peradaban tuan hamba di depan majlis ini.
(B) Kurang ajar sungguh awak nie
(C) Oi Kakak kao punyer laki ahhh! Kong ajar eh? Babis punyer budak! siak kanina tul...

Ayat 3
(A) Sesungguhnya hamba! masih mengharap balasan kasih dari tuan hamba... akan
tetapi, hamba tidak ingin memaksa tuan hamba untuk membuat keputusan .
(B) Cinta aku belum lagi berbalas... berilah aku peluang kali ini untuk mengisi
ruang hati mu.
(C) Beb.... wa takmu jiwa-jiwa sama lu... tapi wa suah cintan rabak sama lu...
wa takut wa takleh tahan nanti wa terdugong .. plse ahhhhh.

Ayat 4
(A) Sayugia diingatkan bahawa sesungguhnya tarikh masuknya permulaan bulan syawal
ialah esok... dari itu hari ini merupakan hari penggenap Ramadan.
(B) Di sini diumumkan bahawa besok kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri
(C) Oi!!!!!! Besok dah tak payah poser! Yeaaahhooooooooooooooooo!!!!!!

Ayat 5
(A) Adalah menjadi harapan hamba sekiranya dapat hamba bersama-sama tuan sekelian
ke majlis keramaian itu kelak.
(B) Saya ingin bersama-sama anda ke majlis itu...boleh tak?
(C) Hoi penyapu! Korang tunggu aku tau... aku ! pun nak ikot.

Ayat 6
(A) Barangsiapa yg telah dgn tanpa segan dan silu melakukan sesuatu kemungkaran...
maka.. atas dirinya akan dibalas kemungkaran.
(B) Siapa yg berbuat jahat akan dihukum
(C) Sapa yg tunjok terer kat sini aku kompang sampai mati.. bedek takda..jgn memain dgn aku hah.

Ayat 7
(A) Sungguh menakjubkan kesaktian yg ada atas empunya diri
(B) Dia sungguh hebat sekali
(C) Mak kao! Pawer siol!

Ayat 8
(A) Adalah menjadi kemusykilan bagi diri hamba tentang perkara yg telah diketengahkan
(B) Apakah maksud anda?. Boleh tolong jelaskan?
(C) Oi! What cork are u talking about?... say poply ahh!

********

ayat zaman hang tuah.
sungguh besarlah hajat kami datang bertandang, andai
besar si gunung tahan, besar lagi hajat di hati kami.
sudilah kiranya kami ingin menyunting bunga yg sedang
mekar berseri di jambanga! n taman tuan hamba.
bagaimana pandangan tuan hamba?

ayat zaman p. ramlee
pakcik, saya ni datang nak meminang anak pakcik untuk
bos saya. aaa...tak payah cakap banyak pakcik, terima
jelah. pakcik senang, saya pun tak payah nak
berulang-alik 3,4 kali ke rumah pakcik. setuju?

ayat zaman skang
sebelum perut anak awak nampak membonjol, elok je la
kita satukan anak kita cepat-cepat. orang pun tak
mengata kalau naik pelamin. nanti kalau dah memboyot,
anak awak, dengan awak sekeluarga semua malu. anak
saya dah janji nak bertanggungjawab.

********

Bahasa Istana Dulu
Eh! dinda ni, kalau nak mencemar udara, biarlah kanda
tambatkan sang Dewata
kuda kesayangan hamba ini, tak manis kalau didengar
dayang istana..

Bahasa Padang Kota, Penang
Chessss .. mangggkok hayon dongga ghopla jigga punya
marka, kalau nak kentut pun biaq la aku tongkat moto
dulu, sambai petai kurang asam jawa punya budak..
chessss hang cirit ka..?!

No comments: